Terapi Minda

Assalamualikum. Hai.

Aku tak pernah sangka writing would be one of my way to menerapikan minda, menenangkan jiwa dikala hati tengah bergolak marah atau resah atau sedih. Senang nak meluahkan perasaan melalui tulisan instead of menjerit, or baling baling barang or merosakkan harta benda yang tak berdosa yang kau kena ganti balik so kau rugi duit di situ.

Tapi. Bila menulis atau meluahkan kata kata ketika dalam keadaan sedang beremosi, ketika sedang dalam amarah adalah sangat bahaya, memakan diri sendiri dan mungkin mengguris perasaan mereka yang di sekeliling samada aku sedar atau tidak. 

Untuk itu, aku menyusun sepuluh jari jemariku yang gemuk gedempol ini memohon maaf atas segala apa yang aku tulis dalam blog ini, dalam twitter, fesbuk ataupun instagram ada mengguris perasaan kalian semua. Aku tahu apa yang ditulis takkan dapat ditarik balik. Bak kata pepatah, terlajak perahu boleh undur tapi terlajak kata bukannya boleh ditarik.

Kepada mereka mereka yang berperangai bij seperti aku, anda dinasihatkan untuk menulis diari. Aku pun baru start tulis diari so that bila tiba waktu hati dikacau dan ingin meluahkan ketika beremosi, aku tulis dalam diari instead of di media sosial. Lebih selamat dan berhemah. Boleh curse sesuka hati sebab takde orang lain yang akan baca dan judge. Hihi.

Some people menerapikan minda dengan sports atau exercise di gym atau sekadar hirup udara segar jogging di taman. Bila tengah dalam mood yang tak menentu it's best to busy kan diri dengan berpeluh jugak. You would concentrate in your work out sampai tak sempat nak simpan perasaan amarah tu lama lama. 

Some people especially yang berseni, can paint ke draw ke or simply just conteng conteng dan doodling. Tips untuk menenangkan hati adalah untuk melukis nature macam langit, laut dan gunung ganang.

Some people pi shopping. Golongan ni bahaya. Kalau kaya takpe lah.

Post a Comment

8 Comments

  1. Betul terapi minda menulis ni kan..tarik nafas lepas pelan2 baru mulakan :)

    ReplyDelete
  2. Assalam..hii.. Pencarian Sponsor GA mei by Ann, more info please visit my page,TQ
    http://rennyenqop.blogspot.my/2016/04/pencarian-sponsor-giveaway-mei-by-ann.html

    ReplyDelete
  3. tu lah stress plak layan kejap blog sini

    ReplyDelete
  4. BTUL TU...
    mmg tenang bila meluah melalui penulisan..cuma dlm keadaan beremosi kna bhati-hati menulis..tkut apa y diluah tp bila dibaca org lain , lain tafsirannya.. lya x suka meluah perasaan dlm FB.. sbb rsa mcm tlalu open sgt.. klo dlm blog ok.. tp still kna berhati-hati dgn tutur bicara penulisan kt

    ReplyDelete
  5. bila stress,gi makan2..lagi bahaya..huhu..

    ReplyDelete
  6. Betul tue , melalui penulisan memang boleh meredakan stress sbb kita meluahkan. Tapi if meluahkan di media sosial tue kena hati-hari sikit la kan ... NIA if stress suka shopping , sbb it's a theraphy ... Tapi lepas tue baru sedar , aik duit dah abis ... Hahaha =) , nice sharing

    ReplyDelete
  7. apaaak ah lyaaa ada diari siaaaa. !!!! ahahhahahahhahahahahaha

    ReplyDelete
  8. nice share.. ain orang lain cara..

    ReplyDelete