Hello dear readers !
Pembukaan bulan Julai 2011 aku nak kongsi pengalaman aku dan family ke Phnom Penh, Kemboja pada 26 Jun hingga 29 Jun yang lalu. Asyik cerita pasal melancong je kan aku ni. Dah jadi macam agensi pelancongan pulak. Errr..

Kenapa tajuk letak 'lawatan sambil belajar'? Well, actually my family and I just melancong je ke sana. Tapi sedikit sebanyak dapat pengetahuan tentang sejarah Kemboja. Which means we learned something there (padahal, sejarah negara sendiri pun kureng lagi =.='). Ok guys, let's check me out !

26 JUN 2011

Kami bertolak ke Terminal LCC kira kira pukul 10.30am (dari Tanjung Malim). Agak kelam kabut jugak sebab kami sampai Terminal LCC setengah jem je lagi untuk berlepas. Lambat sebab berhenti makan tengah hari. Padahal atas flight pun ade makan. Memang kuat makan betul kami sekeluarga ni. Hehe. Beza masa antara Malaysia dan Kemboja just 1 jam je. Kemboja lewat sejam dari Malaysia. Perjalanan flight ke Kemboja mengambil masa kira kira 2 jam. Sampai di Phnom Penh airport pukul 4.00pm (waktu Kemboja). Hari pertama kami di Phnom Penh takde jalan jalan sangat. Kami just pergi ke pasar malam memandangkan semua masih letih, sakit bontot duduk atas kapal terbang.

27 JUN 2011

Hari Isnin ni memang hari paling sibuk melawat sekeliling Phnom Penh. Sarapan pagi di hotel (Marcau Phnom Penh Hotel And Restaurant) just makan roti bakar je sebab hotel yang kami tinggal tu kawasannya bukan kawasan orang Islam. Makanan macam mee goreng or nasi goreng dicampur dengan daging babi. Dalam bilik pun takde tunjuk arah kiblat. Tourist guide je yang bagitau kami mana arah kiblat. Fortunately tourist guide kami orang Islam. Buat pengetahuan korang, hanya ade 4% je orang Islam di Kemboja.

Ape yang aku tau serba sedikit mengenai sejarah Kemboja adalah mengenai kekejaman Pol Pot. Pol Pot merupakan orang Kemboja yang pada asalnya ingin memerdekakan Kemboja dan ingin merampas semula kuasa raja daripada Lon Nol (kalau tak silap). Means, diaorang ni penyokong raja. Tapi lepas Kemboja merdeka pada tahun 1953, Pol Pot jadi gila kuasa. Pol Pot dan orang orangnya membalas dendam pada mereka mereka yang menyokong Lon Nol. Orang yang tak bersalah pun terlibat sama. Macam macam kekejaman yang diaorang lakukan terhadap bangsa sendiri. Kemerdekaan yang rakyat Kemboja peroleh tu tak bermakna apa apa sebab kehidupan diaorang jadi lebih teruk diseksa Pol Pot. Lepas kekuasaan Pol pot jatuh baru lah diaorang ni dapat rasa hidup merdeka. Lebih kurang nak masuk tahun 2000 baru diaorang merdeka betul. Nak tau lebih lanjut, korang google lah ye. Tak reti aku nak cerita dalam bentuk penulisan.

Tempat pertama kami melawat ke Tuol Sleng Genocide Museum kira kira jam 8.00am. Tempat ini di mana Pol Pot menyeksa orang Kemboja yang dianggap belot dengan Pol Pot. Agak ngeri jugak tengok gambar gambar yang disertakan kat situ tentang macam mana Pol Pot menyeksa mereka mereka ni. Ada yang dilemaskan, dicabut kuku, diracun binatang berbisa dan macam macam jenis seksaan lagi.

Lawatan Sambil Belajar Ke Phnom Penh

Lepas puas usha usha Toul Sleng, kami terus ke Killing Field. Killing Field ni tempat Pol pot bunuh dan tanam orang orang yang selesai diseksa. Orang dewasa dibunuh dengan cara dipukul kepala dengan kayu. Kalau belum mati lagi, akan ditembak. Baby pulak akan dilempar ke arah pokok. Kejam kan ?

Then, lebih kurang pukul 2.00pm kami melawat ke istana raja. Kena bayar dalam $6.50. Buat pengetahuan korang orang Kemboja kalau nak masuk melawat apa apa tak kena bayar pun. Hanya pelancong asing je yang kena bayar. Baik hati betul kerajaan diaorang kan? Kawasan istana raja memang luas. Seni bina pun cantik dan unik. Tapi lebih kepada seni bina kuil sebab agama rasmi diaorang ni agama Buddha. On the way nak ke istana raja tu, kami berhenti kejap kat Independent Monumen untuk ambik gambar.

Bila dah lenguh kaki asyik berjalan je, kami naik kapal menyusuri perairan Sungai Mekong yang bertemu Tonle Sap. Dulu waktu masih sekolah aku belajar pasal Tonle Sap dan Sungai Mekong ni. Akhirnya dapat tengok dengan mata sendiri macam mana keadaan sebenar. Cuma tak sempat pergi Angkor Wat je sebab jauh. Pada sebelah malam pulak kami naik 'tuk tuk' ke restoran untuk makan malam.

28 JUN 2011

Pagi ni kami sarapan di kedai. Tak sarapan di hotel pun. Lepas sarapan kira kira pukul 8.00am, kami bertolak ke Oudong untuk panjat bukit nak usha usha kuil. Macam macam jenis kuil ade kat atas bukit tu. Tuhan lembu, tuhan monyet, tuhan naga dan lain lain. Seni bina kuil kat sana memang menarik. Sempat jugak lah baju basah dengan peluh nak panjat bukit tu.

Lepas penat panjat bukit, kami ke Central Market dan Russian Market untuk shopping. Pada sebelah petang pulak kami ke kem askar untuk menembak. First time aku menembak ni memang pengalaman yang bermakna lah bagi aku. Aku menembak guna senapang AK 47 kalau tak silap. Dasyat kan, first time menembak dah pakai AK 47. Haha. Lepas menembak, terus menuju ke restauran untuk makan malam dan balik ke hotel untuk bersiap nak balik pada keesokan hari.

29 JUN 2011

Flight kami dijadualkan pada pukul 8.20am. Memang terpaksa bangun awal pagi nak kejar flight. Sampai Terminal LCC lebih kurang pada pukul 10.50am (waktu Malaysia). Then terus menuju ke Manjung.

p/s : Bila pulak nak ke Korea ni.

p/s/s : sila abaikan gambar yang tak berapa nak berkualiti tu ye ^^